Paris-Brest-Paris 1227 km Startnr: 3987

24 år tog det att fullborda denna underbara resa

Malmö

Fredagen 17/8-2007

Resan startade från Tony Mellsop i Malmö. Vi hämtade en hyrbil på fredag eftermiddag en mercedes vito 9-sist. Vi tog ut ena baksätet så vi kunde bara ställa in cyklarna utan att demontera dom och lasta in bagage och tält.

Sedan kom Jan-Erik från Uddevalla, packa in hans cykel och packning. Vi åkte iväg och åt middag i Malmö innan vi gav oss iväg, ca kl 18.00 kom vi iväg.

Vi körde över Öresundsbron, ner till Rödby och båt till Puttgarden ner genom Tyskland, Beligen in i Frankrike.

Paris

Lördagen 18/8-2007

Stannade ca 12mil från Paris och åt frukost klockan var runt 9-tiden på lördag morgon, smakade mycket gott med kaffe och baguetter. Kom ner till Paris och körde till campingplasten som låg 3 km från start. När vi skulle checka in så sa dom att det var fullt på campingplatsen där stod vi med långa näsor. Vi gick där ifrån en bit och pratade lite hur vi skulle göra, så jag Ingmar gick in igen och sa att vi hade bokat men den gick inte hem.

Vi körde Jan-Erik till hotellet och lämna honom. Så var det dags att söka efter campingplats igen. Vi frågade många folk efter campingplatser men de förstod inte engelska så vi prova en gång till på den första campingen, vi ställde bilen utanför och gick in bägge två till receptionen så långt om länge så fick vi plats.

Lite halv trötta börja Tony och jag slå upp tältet det gick bra och nu var klockan halv fyra.

När vi var färdiga så ville Tony ut och cykla men jag kände för att sova så jag gick och la mig en timme och Tony stack ut och cykla.

Senare på kvällen gick vi ner till en restaurang och åt en god middag och gick hem sen och la oss.

Söndag 19/8-2007

Vaknade på morgonen ganska mulet men det var uppehåll varje fall, sedan satte Tony på te vatten med spritköket som vi hade med oss. Sedan var det inspektion av cyklarna nere vid starten klockan 11.15. Skulle vara reflex och ljuskontroll men det skulle bli på måndag istället. Hämtade våra startnummer och tillbehör, det var många som var där. Sedan körde vi tillbaka till campingen och tog en fika. Efter fikan så byte vi om till cykelkläder och cykla ut en runda.

Tony visa mig vägen från startplatsen och vi körde ut på banan, han informerade mig om att ta det lugnt för det blir som flaskhals efter ett par kilometer från starten. Senare kom vi till en by, tänkte ta en fika men det var stängt överallt. Vi cykla som vägbeskrivningen var tillbakavägen från Dreux mot Paris. Nu hade man provat att cykla på Fransk mark.

Väl tillbaka på campingen så duschade vi . Sedan gick vi ner till byn och åt middag det var en fin kväll. Gick tillbaka till campingen och det var läggdags .

Måndag 20/8-2007

Den stora dagen

Vaknade och gick upp till receptionen köpte baguetter, Tony koka tevatten på sitt spritkök. Det blev te och baguetter och marmelad. Vi sa inte så mycket till varandra p.g.a koncentrationen på allt man skulle hinna med innan start. Tony skulle starta kl. 20.00 och jag skulle starta 21.30 . Vi börja packa och gå igenom allt som man skulle ha med sig under resan så att man inte missat något. Vi vilade i två timmar ungefär. Vid fyratiden gick vi till en restaurang och åt en god middag.

Tillbaka till campingen och byta om till cykelkläder, Tony körde till start. Efter ett tag körde  jag ner till starten, när jag kommer fram har jag fått punktering på framhjulet, pumpar lite luft i däcket och cyklar tillbaka till campingen för att byta slang och pumpar fullt tryck i däcket. Iväg till startplatsen igen. Det myllrar av folk vilken stämning  man fattar inte att man står där.

Det är uppehållsväder men regnet hänger i luften. Klockan var strax innan 20.00

Stod  i  kön mot stadion där det var cykelkontroll lyse och reflex sedan ut i startfållan. Där träffar jag Jean-Claude Muzellec som jag hade kontakt med sedan 1983 angående P-B-P väldigt trevligt efter så många år.

(  Körde mitt första 200 km brevet 1983 )

Starten:

Starten gick 21:54 enligt min klocka. Nu bär det i väg äntligen. Många cyklister Det var väldigt mörkt på natten rent svart och börja regna var bara att följa med strömmen.

Mortagne-au-Perche Totalt140km

Väl framme i Mortagne-au-Perche efter 140 km skulle det smaka med kaffe, man var dygnsur efter allt regnande. Stanna på ett torg men det var bara frivilliga som stod där och sålde. En bit därifrån stod ett par andra svenskar, och sa att det var lite längre fram som det var kontroll  gick in där och åt mat och drack kaffe. Detta var ingen stämplingskontroll.

Kl 05:13  Upp på cykeln sedan i väg mot första kontroll regnet öste ner.

Villaines – La – Juhel  Totalt 222 km

Tisdag 21/8

Ställde cykeln gick till första stämpelkontrollen vilken känsla. Sedan in i matsalen som det fanns jätte mycket mat bröd dryck att välja på.

Köpte pasta bröd kaffe och vatten. Satt och njut av detta. Passade på att skriva ett suvonuikort hem under färden.

Kl 10:17

Lämna jag Villaines-la-Juhel sedan bar det i väg mot nästa kontrollstation.

Och det var bättre nu för det var ljust ute i varje fall men det regnade fortfarande.

Fougeres  Totalt 310 km

Här börjar mitt minne svika vad jag åt och vad jag gjorde men det som satt i huvudet var alltid att stämpla när man kommer till kontrollen innan man gör något annat. Som Tony Mellsop upplyste mig om flera gånger innan starten.

Här träffade jag Göran Lundblad från Helsingborg som var på väg att ge upp. Vi åt middag och fikade sedan stack vi iväg tillsammans.

Kl 15:54

Lämna jag Fougeres sedan har jag en minnes lucka men jag cyklade varje fall.

Men Göran och jag stannade någonstans och drack kaffe längs vägen som folk stod ute och serverade.

Tinteniac Totalt 364,5 km

Gick in och stämpla kortet gick vidare och åt och träffade Ulf Ståhl från Helsingborg.

kl

I väg var vi tre stycken som körde vidare mot Loudeac. Göran och Ulf skulle stanna där och sova men jag skulle fortsätta.

Loudeac Totalt 449,5  km

Väl framme där var det tid att stämpla och äta. Det öser ner. Här stannar Göran och Ulf för att sova lite. Jag fortsätter som jag hade tänkt mig att cykla till Brest och sova där.

kl 23:52

Lämnar jag Loudeac kol svart var det. Träffade en Japan hade sällskap med han till nästa kontroll trodde jag. Klockan var ca 03:30 på natten/morgonen körde vi fel på något sätt. Kändes konstigt att det inte var rätt väg. Efter ett tag kom cyklister som hade varit i brest och vänt.

Så det var bara att vända tillbaka och behålla lugnet ihop med Japanen och kom till Carhaix-plouguer det blev 21 km extra.

Carhaix-plouguer Totalt 525.5 km

Det tog lite på krafterna så när jag stämplat och ätit skulle jag hyra en säng. Men det var fullbelagt. Tillbaka till matsalen satte mig vid ett bord och sov där i 40 minuter. Första tuppluren sen måndags morse.

Onsdag 22/8 Kl 06:48

Lämna jag Carhieix och mot Brest. När jag kommit en bit på vägen träffade jag Tony Flytt Gubbe från Göteborg. Hade sällskap med honom en bit. Han hade lämnat ett sällskap för det gick för fort för han. Han ville stanna och dricka kaffe och fråga mig om jag också ville ha. Men jag sa att jag fortsätter mot Brest. Hård vind och backar upp och ner solen börja lysa strax innan Brest. När jag kom till Brest körde jag på en stor hög bro väldigt imponerande och häftigt. Vilken känsla att veta man var halvvägs. Men man kan inte fatta det ändå .

Brest Totalt: 614,5 km

Gick in och stämpla och köpte mat. Bad en ta ett foto på mig och skickade MMS till familjen och kompisar där hemma. Satt lite ner och njut av solen.

Kl 12.54

Lämnar jag Brest när jag kör igenom staden ser jag en turistbyrå stannar där och går och frågar efter vykort. Det hade dom inte. För jag hade tänkt mig att skicka en hälsning hem. På cykeln igen mot Carhaix-Plouguer.  Det händer inte så mycket vad jag kommer ihåg.

Carhaix-Plouguer Totalt: 697 km

In och stämpla och till matsalen och åt middag. Målet var nu och köra till Loudeac och sova lite där hade jag tänkt mig.

Kl 18.34

Lämnar jag Carhaix-Plouguer och cyklar mot Loudeac om det regnar eller inte kommer jag inte ihåg

Loudeac Totalt 773 km

Det var stämpling som gällde först och sedan var det mat. När jag sitter och äter känner jag mig lite trött och tänkte hyra en säng men jag la mig på bordet och somna. Sov drygt två timmar. Fick för mig att jag var hemma skulle gå in i sovrummet och lägga mig i min säng, för jag trodde att jag hade somnat i soffan där hemma, lite yrvaken så förstod jag inte varför det var så många folk som var där.

Men efter någon minut förstod jag var jag var och cykelskorna satt ju på.

Torsdag 23/8 Kl 5.10

Lämnar jag Loudeac nu var det segt men efter några km var man igång igen och på väg till Tinteniac, det var ingenting som skulle stoppa mig nu. Det regnar.

Tinteniac  Totalt:  858 km

Det var stämpling som gällde först och sedan mat där var mycket att välja på så hungrig behövde man inte vara då får man skylla sig själv.

Kl 10.28

Lämnar jag Tinteniac och mot Fougeres är väldigt trött så att jag nästan sitter och sover på cykeln. Inser att jag måste stanna någonstans att sova som där det är torrt för det regnar. Efter ett tag ser jag en busskur som jag stannar vid och går in där sätter mig och somnar. Efter ca 20 minuter vaknar jag sträcker lite på mig upp på cykeln.

Börja cykla och bli varm igen. Efter ett tag så kommer ett gäng svenskar och cyklar förbi som jag hänger på. Pratar med dom och frågar om jag kan hänga på och det gick bra. Det var Henry, Mogens, Christer, Christer, Marie, Lennart, Anders, Torbjörn och jag.

Fougeres Totalt: 912.5 km

Tid för stämpling och sedan mat det var trevligt att prata med någon som man förstod. Nu hade vi ätit och skulle iväg alla samlades innan vi stack iväg.

Kl 15.31

Lämnar vi Fougeres och fortsätter mot Villaines-la-Juhel och det kändes lättare att cykla med sällskap kunde prata lite imellanåt. Strax innan kontrollen så körde vi över 1000 kilometers punkten otroligt men sant.

Villaines-la-Juhel totalt 1000,5 km

Väl framme så stämpla jag och de andra sen gick vi och åt. Pratade om att cykla till nästa kontroll och sova där

Kl 20.00

Lämnar vi Villaines-la-Juhel och på väg mot Mortagne-au-Perche.

Det blev fort svart på natten. Vi hade mycket bra och jämn fart för att vi växeldrog, bara det blev många cyklister bakom oss som sedan försökte tränga sig imellan.

Men vi hade grindvakt så vi släppte inte i någon för att vi inte skulle bli splittrade i mörkret.

Mortagne-au-Perche  Totalt 1082 km

Här stämplar jag och de andra sedan gick vi och åt. Vi hyrde sängar som skulle kännas skönt efter maten. Dyngsur var man och la sig med full utrustning och cykelskor var det inte lönt att ta av sig. La huvudet på kudden tog två sekunder så somna jag, vi hade beställt väckning. Det blev knappt två timmar men det var skönt tills vi gick ut i regnet frös som en hund som det heter.

Vi gick och åt frukost och det smaka gott sen upp på cyklarna.

Fredag 24/8 Kl 5.41

Lämnar vi Mortagne-au-Perche och på väg mot näst sista kontroll i Dreux vilken känsla. Nu börjar jag få upp värmen och det rullar på i gruppen fin sammanhållning och det flöt på bra i regnet.

Dreux Totalt: 1156.5 km

In och stämpla och in att äta mycket nöjda men en viss spänning inför sista sträckan att det inte skulle hända något.DSC00115.JPG

Här sitter vi och intar sista måltiden innan mål. Pratar allmänt om vår målgång i Paris som vi är så nära. Fick ett sms av Tony som hade gått i mål redan och undra hur det gick för mig. Skickade ett sms till honom och skrev att jag var på väg hem och att jag var i Dreux.

Kl 9.41

Lämnar vi Dreux och på väg mot mål otroligt men sant. Här börja vi känna oss starka och säkra på att vi skulle komma i mål på något sätt.

Vi tog det väldigt lugnt och stanna till imellanåt och njöt. 3 km innan mål stanna vi och bytade om till den svenska tröjan så vi kunde visa var vi kom ifrån när vi skulle gå i mål. Iväg på cyklarna dom sista tre kilometerna börjar vi närma oss målet jätte mycket folk som stod och heja på oss när vi kommer in i rondellen vid målet så applåderar folken och stort jubel. Vilken känsla.

Saint-Quentin-en-Yvelines  1225 km

p-b-p-mål.bmp

Fredag 24/8 Kl 13.48

Nu har jag stämplat och är väldigt glad för att jag har klarat det.

Jag fattar inte att jag har kommit i mål.

Där träffar jag Tony som hade kommit i mål för ett dygn sedan, han gratulera mig och jag honom också. Gick runt och titta på lite grejor köpte ett cykelspel, cykeltröja och cykelväst och massa vykort.

Nu var det dags att cykla till campingen när jag kom fram så ställde jag in cykeln i bilen fy bubblan så skitig cykeln var. Gick och duchade vad skönt att få av sig cykel kläderna efter 87 timmar och cykelskorna som suttit på hela tiden. Fy fan vad det luktade.

Gick tillbaka till tältet och skrev vykorten sedan la jag mig och somna utan att blinka. Efter 1,5 timme kom Tony och väckte mig och sa att vi skulle gå och äta.

Vi promenerade till Saint-Quentin-en-Yvelines där skulle vi träffa Ove Nilsson från Malmö och Jan-Erik från Trollhättan . Tony och jag satt på en servering och väntade på att de skulle komma.

Det var fin kväll för ovanligenhetens skull.

Sedan kom Ove och Jan-Erik gick till en restuang och beställde mat och dryck.

Lite små prat om resans gång det var mycket trevligt. Senare på natten gick vi tillbaka campingen och la oss. Jag somna fort vill jag lova, god natt.

Lördagen 25/8 kl 9.00

Vi gick upp och laga frukost Tony satte på tevatten och jag gick efter bröd .

Det var uppehålls väder varje fall det var bra för vi skulle slå ihop tältet men det var dyngsurt ändå. In med tältet och packning i bilen sen kör vi och hämtar Jan-Erik som ligger på hotell. Vi körde in i staden och handla lite köpte frimärken till mina vykort .

Kl 12.00

Nu hade vi handlat färdigt så vi gick till bilen och körde hemåt.

Söndags morgon Kl 4,30

Jag blev lämnad i Tygelsjö tidigt på söndag morgon och bestämde att hämta cykel och saker senare på dagen.

Jag vaknade vid 11-tiden och fikade. Sen körde jag till Tony för att hämta mina saker. Sedan körde vi och lämna tillbaka bilen som vi hade hyrt.

Slutord

Jag vill tacka och hälsa till alla som jag träffade under resans gång.

Tony Mellsop                   Jan-Erik Berggren           Jean-Claude  Muzellec

Ove Nilsson                     Göran Lundblad                      Ulf Stål

Tony flytt                         Henry Carlström                   Christer Hedberg

Marie Ikanien                  Christer Appelgren               Lennart Wihk

Torbjörn  Vikland             Mogens Bove                       Anders Linder

Ulf  Sandberg                      Börje Ericzon

Speciellt vill jag tacka för allt stöd och uppbackning som jag fick av

Tony Mellsop Malmö  och  Ove Nilsson Malmö

Jag kommer aldrig att glömma denna obeskrivligt sköna känsla, som infann sig vid målgången i Paris.

Det är nämligen inte helt självklart att man ens, som vältränad och noga förberedd, klarar av det klassiska långdistansloppet på cykel, Paris-Brest-Paris. Under de 90 timmar man har på sig att avverka de 120 milen kan mycket hända.

Det var totalt 97 Svenskar som var anmälda 75st kom i mål var av 4 tjejer och alla 4 tjejer klara detta lopp en stor fanfar .