Från Bengt
11/7-07 :
Hej!
Då var
äntligen pappersexercisen med alla anmälningar avklarad. Det är 94 st
startande från Sverige i år. Ett rekord. Vi var 51 anmälda förra gången.
Nästa steg
i processen är att du kommer att få mer e-post från Frankrike med
handlingar som kommer att behövas för att du ska få starta.
Lite
statistik om oss som ska åka:
Medelålder:
49 år
Äldst: 70
år
Yngst: 24
år.
Antal
kvinnor: 4 st
Startar för
första gången: 59 st
Veteraner:
Jean-Claude Muzellec har tidigare klarat av 7 st PBP, Ulf Sandberg 4 st,
Håkan Bylin, Bengt-Göran Olsson och undertecknad 3 st.
Så snart vi
fått våra startnummer kommer jag att skicka ut en deltagarlista.
Hotellplatser på "svensk"-hotellet har fördelas. Tyvärr är det bara 2 av
3 (ca) intresserande som fått plats. Har du inte blivit kontaktat av
BeGe eller mig redan har du inte fått plats. Hotellets hemsida med
"hitta till oss" information om du vill komma och hälsa på:
http://www.amarys-guyancourt.com/anglais/index.htm
På söndagen
den 19/8 är det cykelinspektion och uthämtning av handlingar. Du har
fått en tid tilldelad runt 11:00. Till inspektionen ska medföras
handlingarna som du får per e-post inom 2 veckor, cykeln fullt utrustad
med belysningen samt reflexvästen. Du ska även ha montera
ramnummerlappen på cykeln. Ramnummerlappen får du där nere. Siffrorna på
ramnummerlappen är färgkodade på samma sätt som tidigare. Röda siffror
för 80-timmarsåkare, gröna för 90 och blåa för 84-timmarsgruppen. Nytt
för i år är violetta nummer för "special"cyklarna med start kl 21:00.
Inför
Frankrikeresan är det bra att kolla passet så att det inte löpt ut. Enl.
Schengenavtalet behöver man inget pass för att resa inom "zonen" men man
är skyldig att alltid medföra en legitimation, där medborgarskapet
framgår, när man är utomlands. De vanliga svenska legitimationerna visar
inte medborgaskap, det gör bara passet eller det internationella
id-kortet som kan fixas på samma ställe som pass. Men jag rekommenderar
passet. Jag är inte säker på att alla säkerhetsvakter och poliser nöjer
sig med id-kortet även om det är ok enl. Schengenavtalet.
Dricksvatten: Du kommer att dricka kopiösa mängder vatten under loppet.
Kranvattnet i Frankrike är ok att dricka. Men det är mer klorerat än vad
vi är vana vid så smaken är inget vidare. Det är därför det säljs
kubikmetervis med flaskvatten i varje franskt snabbköp. Evian, Vittel
och allt vad det heter. Finns på alla kontroller.
Kontanter:
På kontrollerna är det kontant betalning för allt. Ta med ca 200 Euro +
ett kort för uttag i uttagsautomater om du måste ha mer kontanter för
att betala en större cykelreparation t.ex.
Starten: Du
måste vara i mycket god tid till starten. Man börjar att köa för starten
redan flera timmar innan utsatt tid. För den 3000 man stora 90
timmarsgruppen kommer de första att köa redan innan 80-timmars har
startat. Den som kommer sent till sin 80-timmars start kan få det
kämpigt att ta sig fram! Alla startgrupper kommer att delas upp i flera
mindre startgrupper med 7-800 åkare med ca 10-15 minuters mellanrum. Du
får en markering i startkortet som visar vilken grupp du kom iväg med
och din tid räknas därifrån. För 90-timmarsgänget innenbär det att det
kan vara upp till en timme mellan första start och sista. Och så har du
varit på plats sedan 18-19:00. Lång kväll mao. OBS! Du ska stämpla ditt
startkort innan start! Stämplingen öppnar betydligt tidigare än själva
starten.
De första
milen sker med eskort av motorcyklar som inte får köras om. Det är inte
många som av oss svenskar som tidigare har suttit i en klunga med 800
cyklister. Vurpor sker och det är mycket rondeller och farthinder på den
första biten. Man måste vara på sin vakt och köra defensivt. Eftersom du
troligen inte hinnar se alla farthinder kommer du och din cykel att
skakas om rejält ett par gånger. Allt som inte är fastsatt ordentligt
kommer att ramla av, garanterat. Kolla och kolla igen att allt sitter
skruvat, tejpat eller surrat ok innan start!
I mörkret
och röran är det lätt att tappa bort sina kamrater. Ett tips jag har är
att köpa engångs lysstavar på Teknikmagasinet (t.ex ). Det finns små 4
cm långa som brinner med grönt ljus i 4-6 timmar. 19:- för 2. Tejpa på
hjälmen eller sätt på Camelbaken så att den är synlig bakifrån.
Det som är
viktigast för mig och för fransmännen det är att du klarar av loppet
utan att bryta. Det finns absolut ingen som bryr sig om vilken tid du
får. 89 timmar och 59 minuter är precis lika bra som 59 timmar och 59
minuter. Om vi svenskar sticker av mot övriga länder när det gäller
DNF(Did Not Finish)-procenten kommer ACP att höra av sig. Har vi en
lägre %-andel som bryter än genomsnittet får vi beröm för att vi har
skickat så väl förberedda åkare. Vad som händer om vi har en högre får
ni gissa själva. För PBP 2003 var den 13,5% av utlänningarna som bröt.
För vår del var det 18%, inte bra.
Vi som bor
i ett relativt platt land är inte vana vid terrängen. Ta det lungt i
backarna och växla ner ordentligt! Det sliter oerhört på knäna att göra
som många gör här hemma, att ta backarna med kraft utan att växla.
Man ska
betrakta etappen ut till Brest som en tävling och hemresan som touring.
90-timmarsgruppen har 41 timmar på sig för utresan och 49 för hemresan.
Sitt på café, fotografera etc. på hemvägen. Var fokuserad och
målmedveten på kontollerna. Att kapa 10 minuter på varje kontroll är 1,5
timme! Sov när det är mörkt så kostar det mindre distans. (Din snittfart
sjunker alltid i mörkret.) Om du lyckas bygga upp en hygglig tidsbuffert
så känns det mycket lugnare och ditt självförtroende stiger. Att hamna i
tidbrist är det sämsta som kan hända. Ingen tid att vila-> det går ännu
långsammare. Och till slut är det stopp när du ska stämpla på nästa
kontroll.
Bryt aldrig
förrän du blir stoppad. Dvs att stämplingen är stängd eller en läkare
säger ifrån. Försök inte räkna ut om du hinner eller inte. Det brukar
bli fel, man är ganska dum efter x hundra kilometer och lite sömn.
Om du
uppsöker sjukvården på någon kontroll så tänk på att du där är helt
utlämnad till deras bedömning om du kan fortsätta eller inte. Det första
du får göra när du kommer in är nämligen att lämna ifrån dig
startkortet. Och du får bara tillbaka det om dom bedömmer att du är ok.
Om du
bryter kommer du att få lite eller ingen hjälp från arrangören. Du får
själv ordna med resan tillbaka till Paris.
Fransmännen
gillar att skriva stentuffa regler, men är betydligt mer flexibla när
det gäller bedömningen. 2003 var det en åkare som tappade bort sitt
startkort men blev ändå godkänd. 1999 var det en som missade en hemlig
kontroll som fick ok. Med andra ord, händer det något som enl. reglerna
innebär att det är "kört" för dig, gå och prata med någon kontrollant
och förklara hur det ligger till innan du kastar in handduken. I det två
exempel jag nämde kostade det hela tidstillägg i resultatlistan, men det
kan man väl leva med.
En fråga
alla ställer sig är hur ska jag få min cykel att gå fortare/lättare? En
artikel från den amerikanska tidningen "Vintage Bicycling Quarterly" som
Jan-Olov Jansson har gett mig en kopia av, påstår att den enklaste och
mest effektiva förbättringen du kan göra är att välja att åka på däck
med lågt rullmotstånd. Man visar att en långsam cyklist som med nöd och
näppe klarar PBP på 90 timmar skiljer det 5 timmar i åktid mellan det
ett toppdäck och ett normaldäck Den snabba och starka åkaren som klarar
av PBP på 50 timmar (cykeltid) på det bästa däcket skulle behöva 52,5
timmar med det sämre.
Tester i
den tyska cykeltidningen "Tour" visar att Michelin Pro 2 Race är ett
mycket lättrullande däck. Det finns även i 25 mm utförande för den som
väger över 80 kg och har en ram som har plats för sådana däck.
Continental har, efter ganska mediokert resultat i "Tour"-testet, i år
släppt en version av Grand Prix 4000 däcket med en ny gummiblandning
som, enl. Continental, rullar minst lika lätt som Pro 2 Race. Detta däck
heter Grand Prix 4000S och är det däck som kommer att sitta på min cykel
under PBP. Tyvärr har jag ännu inte sätt någon affär som säljer dessa i
Sverige ännu, jag har beställt mina från Tyskland. Finns bara i 23 mm.
Eftersom
jag passade på att beställa fler däck än vad jag behövde själv har jag
fn 4 par till salu. Dessa kostar 600:- (Cyclecomponents) till 720:-
(Cykelcity) paret (pris gäller gamla 4000). Jag säljer dessa för
500:-/paret.
Om du själv
vill beställa från Tyskland kan jag rekommendera
www.bike-discount.de De är en av de få tyska webshopparna som tar
kontokort. Vid kortbetalning är frakten €15 till Sverige oavsett orderns
storlek. Däck är otroligt mycket billigare i Tyskland.
Andra
populära metoder att försöka göra sin cykel snabbare är att köpa dyra
superlätta prylar. "Vintage Bicycling Quarterly" visar att det inte ger
särskilt mycket effekt. Den långsamma åkaren skulle tjäna ungefär 1
timme med sk "aerohjul" medan snabbåkaren bara skulle vinna 20 minuter.
Att spara vikt på cykeln och/eller packningen ger inte heller det
särskilt mycket. Med en minskning med 1 kg sparar den långsamme 20
minuter medan den snabbe bara sparar 7 minuter. Inte heller den
drastiska minskningen med 5 kg på cykel + packning ger mer än 2 timmar
45 minuter resp. 46 minuter för de två extremerna.
Andra tips
Pannlampa:
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att cykla PBP utan en pannlampa.
Suveränt att ha när man letar pilar, kollar på cykeldatorn och mekar med
cykeln.
Punkor: Om
du får en punktering ska du på nästa kontroll ersätta din trasiga slang
med en ny som du köper där. Kontrollera lufttrycket med en riktig pump
på samma gång. Tänk på att med en vanlig minipump tar det drygt 100
pumptag innan du har normalt tryck i däcket.
Slangar: Om
du inte har ett hjul som klarar sig med alla på marknaden förekommande
ventillängder måste du har med dig ventilförlängare. Man kan inte vara
säker på att få tag i slangar med långa ventiler på kontrollerna.
Shimano
DuraAce nav och hjul: Har du nav eller hjul av den senaste 10-delade
versionen av DuraAce-gruppen (de heter 78-någonting i artikelnummer)? Då
bör du ha med dig den lilla bricka som medföljer alla 10-delade
Shimanokassetter och som man sätter innerst när kassetten monteras på
något annat nav oavsett fabrikat. Om hela bakhjulet skulle rasa och du
får lov att köpa ett nytt är det troligast att meken har hjul med nav
som passar både 8, 9 och 10-delade kassetter. Då behöver du brickan.
Följebil:
Det är väldigt få som har anmält att de kommer att ha följebil i år av
oss svenskar. Det är bra, det är fler som bryter bland de som har
följebil än bland de som kör utan. Om du har följebil ska du planera så
att den hjälper dig men du får inte vara beroende av den. Det får inte
bli problem om följebilen går sönder och inte kan delta längre. I en
följebil transporterar man bara mat och ombyten. Inget som du vet du
inte kan klara dig utan. Tänk på att en fungerade belysning måste finnas
monterad på cykeln dygnet runt.
Cykelservice innan PBP: Du ska montera nya däck, ny kedja och ny kassett
när du går igenom cykeln. Kassetten får i alla fall inte vara så sliten
att den inte fungerar ihop med ny kedja. Hur gamla är dina broms och
växelwirar? Byt! Även om du har med dig reservwirar är det inget kul
jobb att hålla på med vid vägkanten. Kolla bromsbeläggen. Hur gammalt är
batteriet i cykeldatorn? Byt!
Fram för
allt får du inte glömma bort att ha kul! Prata med andra åkare, stanna
absolut vid någon av alla bord som lokalbefolkningen ställer ut. Folk
blir överlyckliga om man stannar, tar en kopp kaffe och växlar några
ord. Tänk på att alla som tittar gör det för att de beundrar deltagarna.
Cyklister är hjältar i Frankrike!
Vi ses i
Paris, eller snarare i Saint-Quentin-en-Yvelines!
Med
cykelhälsning
Bengt
Sandborgh